Food Clusters and Creative Tourism Development: A Conceptual Framework
Abstract
This paper examines food clusters as contributors to tourism development from a creative economy perspective. A conceptual framework is proposed that emphasizes four interdependent determinants and four facilitators that underpin the formation and operation of creative food clusters. The conceptual framework and its application to the Stratford case study site highlights the resources required as well as the place branding processes needed for food cluster development. Emphasis is given to the importance of partnerships between the public and private sectors as well as strong leadership in facilitating stakeholder collaboration and communication. The introduced conceptual framework is intended to act as a guide for those interested in pursuing a culinary tourism-focused creative economy strategy. Keywords: food clusters; creative economy; stakeholder collaboration; place branding; tourism development ------------------------------------------------------------- Cet article examine les regroupements alimentaires qui contribuent au développement du tourisme dans une perspective de créativité économique. Un cadre conceptuel est proposé pour mettre l'accent sur quatre facteurs interdépendants et quatre facilitateurs qui soutiennent la formation et le fonctionnement de regroupements alimentaires créatifs. Le cadre conceptuel et son application à l'étude de cas Stradtford, sur site, met en avant les ressources nécessaires ainsi que les processus de stratégies de marque en place requis pour le développement des regroupements alimentaires. L'accent est sur l'importance du partenariat entre les secteurs publics et privés ainsi que sur un fort leadership dans la facilitation de la collaboration et de la communication des parties prenantes. Le cadre conceptuel introduit est conçu pour servir de guide pour ceux intéressés dans la poursuite d'un tourisme culinaire-axé sur la stratégie économique créative.Published
2017-03-24
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