Struggling with New Regionalism: Government Trumps Governance in Northern British Columbia, Canada

Chelan Zirul, Greg Halseth, Sean Markey, Laura Ryser

Abstract


The purpose of this paper is to investigate the dynamics of a (new) regionalist development process that sought to enable communities, within a rural region of British Columbia, Canada, to chart a new strategic direction for their future development. We highlight the case of the Cariboo-Chilcotin Beetle Action Coalition (C-CBAC), which formed in response to the mountain pine beetle infestation that has destroyed much of the province's pine forests. Spurred by this crisis, the C-CBAC formed to create community and economic transition strategies to cope with long-term economic restructuring and environmental change. While the coalition has achieved many admirable successes, internal governance struggles and the reliance of senior governments on traditional vehicles to distribute supports have severely hindered any regionalist potential for implementation. Ultimately, government trumped governance in this attempt to construct a new regional ideal. The paper highlights the need for 'co-constructing' new regional governance, which entails both bottom-up and top-down responsibility and coordination in the implementation of new regional development processes.

Keywords: regional governance; rural; new regionalism; British Columbia

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Résumé
L'objectif de cet article est d'examiner les dynamiques d'un (nouveau) processus de développement régionaliste requis pour permettre aux communautés, à l'intérieur d'une région rurale de la Colombie Britannique, au Canada, de dévoiler une nouvelle stratégie de direction pour leur futur développement. Nous soulignons le cas de la Cariboo-Chilcotin Beetle Action Coalition (C-CBAC), qui s'est créee en réponse à l'infestation du dendrostone des pins et qui a détruit la plupart de la pinède de la province. Encouragée par la crise, la C-CBAC fut formée pour créer des stratégies transitoires communautaires et économiques pour affronter les changements environnementaux et de restructuration à long terme. Alors que la coalition a atteint de nombreux succès notables, la gouvernance interne lutte et la confiance envers les hautes sphères gouvernementales quant aux moyens traditionnels de distribuer de l'aide a sévèrement empêché les mises en œuvres potentielles. Au bout du compte, le gouvernement a pris le pas sur les priorités de bonne gérance dans cette tentative de construire un nouvel idéal régional. Cet article souligne les besoins de "co-construire" une gouvernance nouvelle régionale qui entraîne à la fois une responsabilité et une coordination du haut vers le bas et d'amont en aval, dans la mise en oeuvre de nouveaux processus de développement régionaux.

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