Identifying and Responding to the Challenges of Sustaining a Tuition Support Program in a Rural Setting
Abstract
Rural Canadian towns with resource-dependent economies face several challenges that adversely affect economic stability (e.g., boom and bust cycles, low educational attainment rates). Responding to these challenges, the Town of Drayton Valley (DV) introduced a tuition assistance program, Zero Fee Tuition (ZFT), which provides up to $5,000 in grants to residents enrolled in select post-secondary education and training programs. In this community-based participatory research study, we conducted 11 interviews with stakeholders including Town of Drayton Valley staff, elected officials, and other people involved in planning and administering ZFT. We also observed five group stakeholder consultations and reviewed relevant Town documents. Qualitative data were used to identify challenges facing Drayton Valley and responses the Town took to sustain ZFT. Challenges threatening the sustainability of ZFT include the (a) lack of a culture of education, (b) need to demonstrate outcomes, (c) difficulty of attracting post-secondary institutions, and (d) lack of resources. Mitigating these challenges, the Town has (a) established an Education Committee, (b) developed partnerships with our research team and other post-secondary institutions, and (c) supported residents who champion ZFT. This study contributes to a limited body of research on tuition assistance programs in Canada. Findings may have implications for other rural communities interested in using tuition assistance programs as a tool for promoting economic diversification and rural development.
Keywords: tuition assistance, rural development, Canada, community-based participatory research, post-secondary education
______________________________________________________________________________
Identifier et répondre aux défis du maintien d’un programme de soutien aux frais de scolarité en milieu rural
Résumé
Les villes rurales canadiennes dont l'économie dépend des ressources sont confrontées à plusieurs défis qui nuisent à la stabilité économique (p. ex. cycles d'expansion et de récession, faibles taux de scolarité). En réponse à ces défis, la ville de Drayton Valley (DV) a lancé un programme d'aide aux frais de scolarité, Zero Fee Tuition (ZFT), qui offre jusqu'à 5 000 $ en subventions aux résidents inscrits dans certains programmes d'éducation et de formation postsecondaires. Dans cette étude de recherche participative communautaire, nous avons mené 11 entretiens avec des parties prenantes, notamment le personnel de la ville de Drayton Valley, des élus et d'autres personnes impliquées dans la planification et l'administration du ZFT. Nous avons également observé cinq consultations de groupe avec des parties prenantes et examiné les documents pertinents de la ville. Des données qualitatives ont été utilisées pour identifier les défis auxquels Drayton Valley est confrontée et les réponses prises par la ville pour soutenir le ZFT. Les défis qui menacent la durabilité du ZFT comprennent (a) le manque de culture éducative, (b) la nécessité de démontrer les résultats, (c) la difficulté d'attirer les établissements postsecondaires et (d) le manque de ressources. Pour atténuer ces défis, la ville a (a) établi un comité d'éducation, (b) développé des partenariats avec notre équipe de recherche et d'autres établissements postsecondaires, et (c) soutenu les résidents qui défendent le ZFT. Cette étude contribue à un corpus limité de recherches sur les programmes d’aide aux frais de scolarité au Canada. Les résultats pourraient avoir des implications pour d'autres communautés rurales intéressées à utiliser les programmes d'aide aux frais de scolarité comme outil de promotion de la diversification économique et du développement rural.
Mots-clés : aide aux frais de scolarité, développement rural, Canada, recherche participative communautaire, éducation postsecondaire