Am I Welcome in This Space? A Case Study on Cultural Ecosystem Services Provided by Rural Greenspace And their Implications for Social Cohesion & Equity in Nova Scotia

Authors

  • Sarah Lavall´ee Acadia University
  • Dr. Alan Warner Acadia University

Abstract

This case study of Wolfville, Nova Scotia, used narrative inquiry to (a) examine the role of cultural ecosystem services (CES) from rural greenspace interaction on the health, wellbeing, and social inclusion of underrepresented populations; (b) identify specific factors that may contribute to CES in rural greenspace; and (c) explore the differences in rural greenspace experiences between the four population groups in this rural, small-town, Canadian context. Although originally part of a larger study on community resilience, this article focuses on the social and equity-related findings that are lacking in the greenspace planning literature and are applicable to other rural Canadian towns. Four participant groups from underrepresented populations in Wolfville (youth, university students, individuals with disabilities, and seniors) participated in a series of focus groups and participant-generated photography and audio-narrative methods. These methods were chosen to increase engagement from groups that are often under-consulted in community planning and decision-making. The findings suggest that although greenspace has important implications for increasing social cohesion, equity, and health and wellbeing in Wolfville and other rural Canadian municipalities, the benefits of CES are not equitably distributed across population groups. Participant interactions in local greenspace varied depending on age and ability, largely due to societal attitudes that impacted whether residents felt welcome or able to access greenspace. Three specific factors were identified which may contribute to CES in rural greenspace: an implicit code of conduct that facilitates positive social encounters, the inclusion of diverse cultural beliefs and worldviews in greenspace infrastructure and available activities, and increasing opportunities for community co-design of local greenspace. Recommendations are provided for rural communities to improve the equitable distribution of CES provided by local greenspace.

Keywords: greenspace, cultural ecosystem services, place-attachment, social cohesion, rural, equity, accessibility

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Suis-je le-la bienvenu-e dans cet espace ? Une étude de cas sur les services écosystémiques culturels fournis par les espaces verts ruraux et leurs implications pour la cohésion sociale et l'équité en Nouvelle-Écosse

Résumé
Cette étude de cas de Wolfville, en Nouvelle-Écosse, a utilisé une enquête narrative pour (a) examiner le rôle des services écosystémiques culturels (SEC) issus de l'interaction des espaces verts ruraux sur la santé, le bien-être et l'inclusion sociale des populations sous-représentées ; (b) identifier les facteurs spécifiques qui peuvent contribuer au SEC dans les espaces verts ruraux ; et (c) explorer les différences dans les expériences d'espaces verts ruraux entre les quatre groupes de population dans ce contexte rural et de petite ville canadienne. Bien qu’il fasse initialement partie d’une étude plus vaste sur la résilience des communautés, cet article se concentre sur les conclusions sociales et liées à l’équité qui font défaut dans la littérature sur la planification des espaces verts et qui sont applicables à d’autres villes rurales canadiennes. Quatre groupes de participants issus de populations sous-représentées de Wolfville (jeunes, étudiants universitaires, personnes handicapées et personnes âgées) ont participé à une série de groupes de discussions et à des méthodes de photographie générées par les participants et de narration audio. Ces méthodes ont été choisies pour accroître l'engagement des groupes qui sont souvent sous-consultés dans la planification et la prise de décision communautaires. Les résultats suggèrent que même si les espaces verts ont des implications importantes pour accroître la cohésion sociale, l’équité, la santé et le bien-être à Wolfville et dans d’autres municipalités rurales canadiennes, les avantages du SEC ne sont pas équitablement répartis entre les groupes de population. Les interactions des participants dans les espaces verts locaux variaient en fonction de l'âge et des capacités, en grande partie en raison des attitudes sociétales qui influaient sur le fait que les résidents se sentaient les bienvenus ou capables d'accéder aux espaces verts. Trois facteurs spécifiques ont été identifiés qui peuvent contribuer au SEC dans les espaces verts ruraux : un code de conduite implicite qui facilite les rencontres sociales positives, l'inclusion de diverses croyances culturelles et visions du monde dans les infrastructures des espaces verts et les activités disponibles, et des opportunités accrues de cocréation communautaire des espaces verts locaux. Des recommandations sont fournies aux communautés rurales pour améliorer la répartition équitable des SEC fournis par les espaces verts locaux.

Mots-clés : espaces verts, services écosystémiques culturels, attachement au lieu, cohésion sociale, rural, équité, accessibilité

Author Biographies

Sarah Lavall´ee, Acadia University

Sarah Lavallée, BCD 

Community Development & Environmental Sustainability Studies 

Acadia University 

Dr. Alan Warner, Acadia University

Dr. Alan Warner Professor Emeritus Department of Community Development Environmental & Sustainability Studies Acadia University alan.warner@acadiau.ca http://commdev.acadiau.ca

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Published

2024-09-18

Issue

Section

Case Studies