Upgrading Smallholders Through “Farmer-to-Consumer” Entrepreneurial Model? Implications of Rice Value Chain Interventions in Indonesia and Malaysia
Abstract
Rice smallholders continue to seek opportunities to upgrade their value chains through rural entrepreneurship. This study investigates the development claims of a ‘farmer-to-consumer’ model, which facilitates direct participation through the system of rice intensification, in Central Java (Indonesia) and Selangor (Malaysia). Through farmer organizations, the model was revealed to provide
opportunities for improving members’ production processes, products, and functions. However, one type of rent-seeking behavior was replaced by another in both cases. Distrust among members prevented either farmer organizations from achieving scale upgrading, denying the aggregation function and, in a broader sense, economic roles for both farmer organizations. It is recommended that
collective governance should account for socially oriented factors in addition to economic considerations so facilitating more effective value chain intervention.
Keywords: rural entrepreneurship, value chain development, upgrading, direct marketing, rice, smallholder
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Améliorer les petits exploitants grâce à un modèle entrepreneurial « agriculteur à consommateur » ?
Implications des interventions sur la chaîne de valeur du rizen Indonésie et en Malaisie
Résumé
Les petits exploitants de riz continuent à chercher des opportunités pour améliorer leurs chaînes de valeur grâce à l’entrepreneuriat rural. Cette étude examine les revendications de développement d’un modèle « agriculteur à consommateur », qui facilite la participation directe via le système d’intensification du riz, dans le centre de Java (Indonésie) et le Selangor (Malaisie). À travers des organisations agricoles, le modèle s’est révélé offrir des opportunités d’amélioration des processus de production, des produits et des
fonctions des membres. Cependant, un type de comportement de recherche de rente a été remplacé par un autre dans les deux cas. La méfiance entre les membres a empêché les deux organisations d’agriculteurs de réaliser une mise à l’échelle, niant la fonction d’agrégation et, dans un sens plus large, les rôles économiques des deux organisations d’agriculteurs. Il est recommandé que la
gouvernance collective tienne compte des facteurs à vocation sociale en plus des considérations économiques, ce qui facilite une intervention plus efficace dans la chaîne de valeur.
Mots-clés: entrepreneuriat rural, développement de la chaîne de valeur, modernisation, marketing direct, riz, petits exploitants