Assessing Transportation Disadvantage in Rural Ontario, Canada: A Case Study of Huron County

Eric J Marr

Abstract


In virtually all rural areas of Ontario, Canada, the limited availability of transportation alternatives means that rural residents without access to a personal vehicle are at an increased risk of transportation disadvantage. To date, little research has been conducted in Ontario as to the transportation limitations of rural residents, nor has a comprehensive study of groups at risk of transportation disadvantage been conducted. To address this gap, this research involved the development and testing of a transportation disadvantage framework, using Key Informant Interviews with service providers operating within Huron County, Ontario. Five demographic groups were found to be at risk of transportation disadvantage within Huron County: (1) older adults, (2) those with physical or mental disabilities, (3) youth, (4) people in low-income households, and (5) women. The results confirm that transportation disadvantage exists on a continuum, with some groups more disadvantaged than others, as well as some services more attainable than others. The framework was found to be a useful, and accessible, starting point for assessing groups at risk of transportation disadvantage in a rural community. The findings suggest that a coordinated transportation service, serving multiple demographic groups, may contribute to reducing transportation disadvantage while better utilizing the resources of existing service providers.

Keywords: rural transportation; car dependence; transportation disadvantage; mobility; accessibility; rural Canada

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Résumé
Dans presque toutes les régions rurales de l'Ontario, au Canada, la disponibilité limitée des moyens de transport signifie que les résidents ruraux n'ayant pas accès à un véhicule personnel ont des risques plus élévés d'être désavantagés en terme de transport. Jusqu'à présent, peu de recherches ont été menées en Ontario quant aux contraintes des transports des résidents ruraux, pas plus qu'une étude détaillée n'a été menée sur les groupes exposés à des risques de désavantage de transport. Afin d'aborder cet écart, cette recherche a inclu le développement et l'essai d'un cadre de désavantage de transport, en utilisant les entrevues auprès des informateurs clés avec les fournisseurs de service opérant dans le comté de Huron, en Ontario. Cinq groupes démographiques ont été considérés à risque de désavantage de transport dans le comté de Huron, en Ontario: (1) les adultes âgés, (2) ceux ayant des incapacités physiques ou mentales, (3) les jeunes, (4) les personnes ayant un faible revenu et (5) les femmes. Les résultats confirment que les désavantages en terme de transport existent, sur un continuum, avec des groupes plus désavantagés que d'autres, ainsi que des services plus atteignables que d'autres. Le cadre a été reconnu comme utile et accessible; c'est un point de départ pour évaluer les groupes présentant des risques de désavantage de service de transport dans une communauté rurale. Les résultats suggèrent qu'une coordination de service de transport, servant de multiples groupes démographiques, pourrait contribuer à réduire les désavantages en terme de transport tout en utilisant mieux les ressources des fournisseurs de service existant.

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