Impact of Québec Agrotour Participation on Local Food Purchasing

Authors

  • Claire Lawson School of Human Nutrition, McGill University
  • Aniela Valle School of Human Nutrition, McGill University
  • Mary Hendrickson School of Human Nutrition, McGill University
  • Hugues Plourde School Of Human Nutrition, McGill University
  • Alyssa Martone Martel Traktour

Abstract

              Agrotourism is the practice of visiting farms or other agricultural settings for recreation and/or education. It is widely understood that agrotourism is a positive benefactor for local farms and the economy, but little has been studied about the impact of agrotour participation on consumer behaviour. The aim of this preliminary analysis was to explore the impact of agrotour participation on attitudes, perceived behavioural control, personal norms, and intentions towards purchasing local foods.

Participants who registered for an agrotour at Traktour (Montréal, QC) between March and July 2023 were invited to complete an online survey the week before, and two weeks following the tour. Paired t-tests compared results from the surveys before and after the agrotour. Pearson’s correlation coefficient was utilized to explore associations. This study was approved by the McGill University REB #23-03-029.

Of 61 participants emailed, 48 (79%) responded to the pre- and 34 (56%) to the post-agrotour survey. Participants had a mean age of 47 years (SD 17), with 28 (58%) having a bachelor’s degree education or higher and 36 (75%) reporting an annual household income of $50,000 or greater. There were no statistically significant changes in attitudes, perceived behavioural control, personal norms, or intentions regarding purchasing local foods. Perceived behavioural control and personal norms were positively correlated with intentions to purchase local foods, but attitudes were not. Thirty participants (88%) reported the agrotour made them more conscious about where their food comes from and in the two weeks following the tour, 25 (74%) participants reported purchasing local foods.
This is the first study to explore consumer demographics and the impact of an agrotour in Québec on consumer attitudes towards purchasing local foods. Future efforts should utilize objective measures of local food purchasing and aim to target perceived behavioural control and personal norms to increase local food purchasing.

Keywords: agrotourism, farming, consumer behaviour, local food, purchasing behaviour 

_______________________________________________________________________________ 

Impact de la participation québécoise à l’agrotourisme sur l'achat de produits alimentaires locaux

Résumé
L'agrotourisme est la pratique consistant à visiter des fermes ou d'autres établissements agricoles à des fins récréatives et/ou éducatives. Il est largement admis que l’agrotourisme est bénéfique pour les exploitations agricoles et l’économie locales, mais peu d’études ont été menées sur l’impact de la participation à l’agrotourisme sur le comportement des consommateurs. Le but de cette analyse préliminaire était d'explorer l'impact de la participation à l'agrotourisme sur les attitudes, le contrôle comportemental perçu, les normes personnelles et les intentions d'achat d'aliments locaux.

Les participants qui se sont inscrits à un agrotour à Traktour (Montréal, QC) entre mars et juillet 2023 ont été invités à répondre à un sondage en ligne la semaine précédant et deux semaines après la visite. Des tests t appariés ont comparé les résultats des enquêtes avant et après l'agrotour. Le coefficient de corrélation de Pearson a été utilisé pour explorer les associations. Cette étude a été approuvée par le CER de l'Université de McGill #23-03-029.

Sur les 61 participants à qui un courrier électronique a été envoyé, 48 (79 %) ont répondu à l'enquête préalable et 34 (56 %) à l'enquête post-agrotourisme. Les participants avaient un âge moyen de 47 ans (DS 17), 28 (58 %) ayant un baccalauréat ou plus et 36 (75 %) déclarant un revenu familial annuel de 50 000 $ ou plus. Il n’y a eu aucun changement statistiquement significatif dans les attitudes, le contrôle comportemental perçu, les normes personnelles ou les intentions concernant l’achat d’aliments locaux. Le contrôle comportemental perçu et les normes personnelles étaient positivement corrélés aux intentions d'acheter des aliments locaux, mais pas aux attitudes. Trente participants (88 %) ont déclaré que l'agrotour les avait rendus plus conscients de l'origine de leur nourriture et dans les deux semaines suivant la visite, 25 (74 %) participants ont déclaré avoir acheté des aliments locaux.

Il s'agit de la première étude à explorer les données démographiques des consommateurs et l'impact d'un agrotourisme au Québec sur les attitudes des consommateurs à l'égard de l'achat d'aliments locaux. Les efforts futurs devraient utiliser des mesures objectives de l’achat de produits alimentaires locaux et viser à cibler le contrôle comportemental perçu et les normes personnelles afin d’augmenter les achats de produits alimentaires locaux.

Mots clés : agrotourisme, agriculture, comportement du consommateur, alimentation locale, comportement d'achat.

Downloads

Published

2024-03-21

Issue

Section

Case Studies