People Like Us: Shaping Newcomer Acceptance in Rural Boomtown Communities and Schools

Authors

  • Vincent R Genareo Salisbury University
  • Matthew R Filteau Montana State University

Abstract

Rapidly growing rural communities may experience many forms of disruptions, jeopardizing residents’ place attachment and identity. This qualitative case study uses the boomtown and newcomer/oldtimer literatures to examine how schools shape the local ‘us-versus-them’ discourse. Data for this research include interviews with community members (n=27) and interviews and observations of K–12 school staff (n=14). Findings indicate boomtown residents and teachers strengthened their place identity and attributed place disruptions and risks to newcomers, inhibiting their acceptance. Administrators’ planning decisions and teachers’ pedagogy in practice shaped this discourse. Teachers reinforced newcomer resistance by presenting them as symbols of disruption and risk which threatened their traditional rural community identity. ------------------------------------------------------------ Résumé Les communautés qui grandissent rapidement peuvent subir plusieurs formes de perturbations, compromettant l'identité et l'attachement au lieu d'habitation des résidents. Cette étude de cas qualitative utilise l'essor et la littérature des nouveaux arrivants et des anciens pour examiner dans quelle mesure les écoles façonnent le discours local " eux contre nous". Les données de cette recherche inclut les entrevues de membres de la communauté (n=27) ainsi que les entrevues et observations du personnel de l'école élémentaire M-12. Les résultats indiquent que l'essor des résidents et des enseignants a renforcé l'identité au lieu d'habitation et a attribué aux nouveaux arrivants des perturbations et des risques liés au lieu d'habitation, empêchant ainsi leur acceptation. Les décisions de planification des administrateurs et la pédagogie pratiquée par les enseignants ont façonné ce discours. Les enseignants ont renforcé la résistance envers les nouveaux arrivants en les présentant comme un symbole de perturbation et de risque qui menaçait leur identité traditionnelle rurale communautaire.

Author Biographies

Vincent R Genareo, Salisbury University

Assistant Professor of Educational Psychology in the Department of Teacher Education

Matthew R Filteau, Montana State University

Visiting Assistant Professor, Department of Sociology & Anthropology

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Published

2016-08-19