Supporting Rural Youth Development and Learning through Rural Afterschool Programs: Staff Perspectives

Authors

  • Bakhtawar Khan
  • Al C. Lauzon SEDRD, University of Guelph

Abstract

It has recently been argued that afterschool programs are important to youth development and should be considered part of the lifelong learning infrastructure. This has become increasingly important as the restructuring of education has consequently marginalized increasing numbers of youth from formal education. This issue is exacerbated in rural communities through increased school consolidation which has a negative impact upon some rural learners. The study reported on in this paper is a qualitative study that interviewed 19 staff of a rural afterschool program (Fusion Youth and Technology Centre) to determine how Fusion and Fusion staff support the development of their youth participants. The following themes were identified and discussed: relationship-building; skill development; a holistic approach to youth development; balancing structure and flexibility; and respect and ownership. The paper concludes by acknowledging the importance of after-school programs in support of positive rural youth development which provides the foundation for developing productive adults. Keywords: rural; youth; afterschool programs; skills development; nonparental adults ---------------------------------------------------------------- Titre: Appui au développement de la jeunesse rurale et à l'apprentissage à travers des programmes parascolaires ruraux: perspectives du personnel Il a récemment été défendu que les programmes parascolaires sont importants pour le développement des jeunes et devraient être considérés comme faisant partie de la structure de l'apprentissage à vie. Ceci est devenu de plus en plus important alors que la restructuration de l'éducation a marginalisé de manière conséquente le nombre croissant de jeunes en provenance du système formel. Ce problème est aggravé dans les communautés rurales à travers l'augmentation de la consolidation des écoles qui a un impact négatif sur les apprenants ruraux. Cette étude publiée dans cet article est une étude qualitative qui interviewe 19 membres du personnel du programme parascolaire rural (Centre Jeunesse Fusion et Technologie) afin de déterminer dans quelle mesure Fusion et le personnel de Fusion supportent le développement de leurs jeunes participants. Les thèmes suivants sont identifiés et discutés: la construction des relations; le développement des compétences; une approche holistique au développement des jeunes; l'équilibre entre structure et flexibilité, le respect et la propriété. Cet article conclut en reconnaissant l'importance des programmes parascolaires pour supporter le développement positif des jeunes en milieu rural et fournit les bases d'une fondation pour développer des adultes productifs.

Author Biographies

Bakhtawar Khan

1 Bakhtawar Khan is a recent graduate of the MSc Capacity Development and Extension Program at the University of Guelph. She is passionate about research, learning, praxis, and development.

Al C. Lauzon, SEDRD, University of Guelph

Al Lauzon is currently a professor in the School of Environmental Design and Rural Development

Downloads

Published

2018-12-18